Olemme tutustuneet TKI-projektin sisäiseen ja ulkoiseen viestintään, sekä projektin dokumentointiin. Olemme myös selvittäneet yleisesti, millaisia asiakirjoja projektissa sen elinkaaren aikana tuotetaan ja miten ne taltioidaan. Tässä tekstissä yhteenveto näistä kaikista osa-alueista.
Meille osoitetun TKI-projektin sisäisiä viestintäkanavia ovat:
-Karelia-intranet
-sis. tiedotteet / keskuksen viikkotiedote
-sähköposti
-ilmoitustaulut
Projektipäällikön mukaan yksittäisten kanavien toimivuudesta ei ole tarkempaa tietoa ja hän korostaakin henkilökohtaisen kontaktoinnin suurta merkitystä.
Dokumentoinnin osalta rahoittaja määrittää, kuinka kauan niitä tulee säilyttää. Tässä projektissa käytetään vielä paperista dokumentointia, mutta sähköisiin ollaan pikkuhiljaa siirtymässä. Esimerkkeinä dokumentoinnista sopimukset, kirjanpidon dokumentit ja osallistujalistat. Karelia-Ammattikorkeakoulussa on käytössä projektien hallintajärjestelmä PROHA, jonne tulee projektin päättyessä tallentaa ainakin hyödyntämissuunnitelma, jossa on näkyvillä projektin tärkeimmät tulokset.
Tutustuimme yhteen kohdeprojektin asiakirjaan ja yleisilme oli selkeä. Dokumentissa tuli esille kaikki tarvittavat seikat selkeästi otsikoidensa alle eriteltyinä. Näin lukija löytää etsimänsä tiedon helposti ja nopeasti.
Projektin ulkoinen viestintä tapahtuu www-sivujen, karelia.fi-lehden, sanomalehtien, sähköpostin (tärkeimmät sidosryhmät), puurakentamisen painoalan tiedotteiden, minimessu esiintymisten sekä juttujen ja artikkeleiden kautta.
Projektin antama ulkoinen kuva on suppeahko, johtuen ulkoisen viestintämateriaalin niukkuudesta. Koska projektin varsinaisena kohderyhmänä ovat rakennusteollisuuden ja talotekniikan asiantuntijat, koulutusorganisaatioiden asiantuntijat sekä opettajat, on ulkoinen viestintä tähän suuntaan hoidettu sähköpostitse. Projektipäällikkö toteaakin että ylivoimaisesti tehokkaimmaksi tavaksi toimia onkin osoittautunut henkilökohtainen kontaktointi.
Projekti profiloituu uuden ja innovatiivisen konseptin muodostumiseen. Se palvelee erinomaisesti kohderyhmäänsä jotka haluavat kehittää, laajentaa tai luoda uutta liiketoimintaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti